Golvbesiktning konsument

Vi är Godkända och utsedda av Golvbranschens Riksorganisation GBR att utföra opartiska GBR golv besiktningar. Se nedan vad som gäller

Opartisk GBR Reklamationsbesikning

Vid en reklamation händer det ibland att parterna inte kommer överens i fråga om det är en giltig reklamation eller ej och att tvist uppstår. I dessa fall kan en opartisk besiktning för bedömning komma i fråga. Golvbranschens Riksorganisation GBR har utsett ett antal godkända besiktningsmän för golvmaterial och golvarbeten inom konsumentsektorn runt om i landet, som uppfyller högt ställda krav på opartiskhet, yrkeskunnighet och mångårig erfarenhet. Dessa kan även anlitas vid reklamationer där Golvbranschens Golvgaranti gäller, samt vid andra reklamationer där sakkunniga besiktningsmän erfordras för teknisk och estetisk bedömning av golvmaterial och utfört installationsarbete.

För att besiktning i detta avseende skall bli aktuellt skall kunden ha anmält reklamation till entreprenören/utföraren/leverantören och att denne skall ha bestridit reklamation/åtgärd och att tvist därvid föreligger.

GBR Besiktningsmall
Vad är det gäller för dig som konsument vid ett besiktningsuppdrag:
  1. Kontakt tas med besiktningsmannen direkt
  2. Besiktningskostnaden utgår enligt överenskommelse mellan besiktningsmannen och den som beställer besiktningen och ska omgående av denne, efter avgivet utlåtande erlägga besiktningskostnaden, oavsett tvistens utgång
  3. Utlåtande upprättas i skriftligt protokoll, som anger om brist/fel föreligger i tekniskt hänseende eller ej. Protokollet ska ej innehålla förslag till åtgärd såvida inte båda parter uttryckligen begärt det. Det juridiska ansvaret för felet omfattas inte av besiktningsutlåtandet.

En besiktning är ett sakkunnighetsutlåtande och ska omfatta en teknisk/estetisk bedömning och klarlägga följande:
  1. Är det fel?
  2. Vad är fel?
  3. Orsaken till felet?
  4. Omfattningen av felet!
  5. Om felet skall åtgärdas eller ej!

Hur löser man en tvist?

 Vid en reklamation där två parter inte kommer överens kan en opartisk besiktning komma i fråga för att hitta en lösning på problemet. För att kunna avgöra ett ärende i Allmänna Reklamationsnämnden,  ARN eller i tingsrätt krävs ofta ett expertutlåtande av något slag. ARN gör själva inga besiktningar eller håller syn i gängse mening. Det ankommer därför normalt på konsumenten att ombesörja att tjänsten bedöms av en sakkunnig besiktningsman och att också initialt betala kostnaden till denne. Konsumenten kan dock begära ersättning för besiktningskostnaden. Vid bifall till konsumentens yrkande brukar nämnden i sitt beslut rekommendera näringsidkaren att ersätta konsumentens besiktningskostnad. I vissa fall kan konsumentens rättsskyddsförsäkring ersätta del av besiktningskostnaden

Då reklamation avser frågor av köprättslig art kan man som konsument vända sig till statlig Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, Bostadsavdelningen, www.arn.se eller till hemkommunens konsumentvägledare. När golvarbeten utförts av ett företag som är anslutet till Golvbranschens riksorganisation GBR,  kan man även vända sig till GBR.

Villkor vid GBR- besiktning.

Konsumentbesiktningar och GBR besiktningarna utförs i enlighet med villkoren i regelverket ABK-09 (Allmänna villkor för konsultuppdrag inom arkitekt och ingenjörsverksamhet) och vi innehar konsultansvarsförsäkring i enlighet med ABK-09 kap 5 § 3.

Vilken typ av besiktningar utför vi inte?

Så kallade överlåtelsebesiktningar i samband med bostadsförsäljning är en annan typ av besiktning än de vi normalt arbetar med och som dessutom regleras av andra regelverk. Detsamma gäller fukt, och fuktskadebesiktningar så vi tillhandahåller inte dessa typer av tjänster.